Waardebepaling

Waardebepaling: u wilt een bedrijf laten waarderen

Bij de waardebepaling van uw onderneming zijn er verschillende waardebegrippen en nog meer waarderingsmethoden. Waarderingsmethodes zijn grofweg op te splitsen in twee groepen: methodes gebaseerd op het verleden van het bedrijf en methodes gebaseerd op de toekomst van het bedrijf. Afhankelijk van uw bedrijfsspecifieke situatie gebruiken we één of meer van deze waarderingsmethodes om de waarde te bepalen.

Onze waardebepalingen hebben meestal als doel om de bedrijfseconomische waarde vast te stellen als uitgangspunt voor te starten onderhandelingen of het beoordelen van een vraagprijs. Soms is er sprake van een andere waarde, de strategische waarde. Voor een koper kan een overname extra voordeel opleveren doordat hij bijvoorbeeld minder kosten heeft dan de verkoper (synergievoordeel) . Of de koper haalt door de overname nieuwe techniek in huis die anders onbereikbaar was. Hierdoor kan bij een strategische overname de waarde voor de koper aanmerkelijk hoger liggen dan de bedrijfseconomische waarde voor de verkoper.

Of u nu uw bedrijf wilt verkopen of een bedrijf wilt kopen, het is in beide gevallen van belang om een mogelijk hogere strategische waarde tijdig te onderkennen en te kwantificeren. Wij maken dit inzichtelijk voor u.

Wilt u precies weten wat onze persoonlijke en onafhankelijke aanpak bij de waardebepaling voor u kan betekenen? Mail ons en wij nemen vrijblijvend contact met u op.

 

COPYRIGHT 2019: HAVENDIJK B.V. | WEBSITE DOOR: HEERS